Архива новинских чланака

Бане Спасовић: Јасни циљеви и добро планирање

У новодишњем обраћању Пожаревљанима, председник Скупштине града Пожаревца Бане Спасовић говорио је о актуелној ситуацији у граду, како је са његовог становишта протекла 2014. година, и шта можемо очекивати у новој 2015, о проблемима са јавним предузећима у Пожаревцу и о могућим начинима њиховог решавања, раду Скупштине у 2014, и новинама планираним за 2015. годину.
На последњој седници у 2014. години донета је одлука о буџету за ову годинну. Буџет је пројектован на око 2, 5 милијарде динара, а очекује се и прилив новца од еколошких такси и рудне ренте. Да ли сте задовољни реализацијом буџета у 2014, са позиције Скупштине, која доноси одлуку о буџету, и са пројекцијом буџета за 2015. годину.
Пре свега, од тих 2, 5 милијарде динара, око 500 милиона чине пренета средства из 2014. Године, док реални годишњи приход чини око 2 милијарде динара. Када говоримо о 2014. години, и раније сам напомињао да ће степен реализације бити можда и дупло већи него ранијих година. Многи инвестициони радови су започети у септембру, октобру, новембру и још нису завршени. Ми очекујемо да приликом следећег ребаланса и након добијања сагласности Владе за наш програм који се односи на приходе од еколошких такси, који треба да изнесе око милијарду динара, да ћемо тај новац већ у ребалансу усмерити на одређена инвестициона улагања, тако да ће буџет, након ребаланса износити око 3, 5 милијарди динара. Већи део новца од еколошких такси усмерићемо на ширење топлификационе мреже у Пожаревцу, где су планирани највећи радови.
    Јавна предузећа у Пожаревцу, као и у Србији имају проблем са радном снагом због актуелне политике око запошљавања. Оно је стопирано са једне стране, а са друге Комуналном предузећу, а можда и Водоводу недостају управо они радници који раде конкретно на реализацији планираних инвестиција. Она имају довољно администрације, али немају раднике који раде на изношењу смећа, одређене профиле мајстора итд. Како јавна предузећа могу да реше тај проблем?
Овде морам да направим критички осврт и да се вратим на програм коалиције која је на власти. Ми смо у 2014. години већ требали да поставимо основе за Управу за централне јавне набавке, односно да у Градској управи направимо службу са довољно стручних људи која би спроводила јавне набавке велике вредности и за Управу, али и за сва јавна предузећа, и то инвестиције велике вредности. На тај начин би растеретили јавна предузећа и омогућили им да се баве конкретним пројектантским послом и извођењем радова, а служба би радила посао око јавних набавки. Закон о јавним набавкама је прилично сложен и захтева и добро планирање и стручну екипу. Стручни људи постоје и у јавним предузећима, али, пошто сам и сам радио тај посао, знам колико то одузима времена. Што се запошљавања тиче, новим одлукама Владе остављена је могућност јавним предузећима да запошљавају раднике, али ће маса за зараде остати иста, што значи да се политика запошљавања мора брижљиво планирати, а том масом рационално располагати, да се не би десило да се запосленима смање зараде. Мислим да у јавним предузећима има доста стручног кадра, а ако се укаже потреба, мислим да то неће бити проблем.
    Година која остаје за нама била је доста бурна, што се тиче рада Скупштине. Скупштинску већину чине коалиција окупљена око СНС – а и коалиција око СПС – а. Већина је комотна, међутим, у раду Скупштине било је и неких дисонантних нота, пре свега при крају године и око ЈП „Дирекција за изградњу“. Чини се да је било удараца и контраудараца, надамо се, за добробит грађана Пожаревца.
Слажем се са Вашим закључком. То што имамо различита мишљења и погледе на функционисање јавних предузећа не значи да је коалиција у кризи, већ напротив. Српска напредна странка, чији сам члан, жели да спроводи свој програм, који је уграђен и у програм коалиције.
    СНС је у предизборној кампањи најавила реорганизацију Дирекције.
То је, по мом мишљењу један од главних задатака ове коалиције. То је можда било несугласица, јер смо ми хтели да програм реорганизације спроведемо много брже. У коалиционом програму стоји „реорганизација јавних предузећа са посебним освртом на решавање проблема ЈП „Дирекција за изградњу“ града Пожаревца“. Сведоци смо да ЈП „Дирекција за изградњу“ не ради баш у складу са својим програмом, да има одређених проблема у раду, нарочито приликом спровођења својих инвестиционих задатака.
Када смо говорили о реорганизацији јавних предузећа, наша замисао је била да их оспособимо да што боље тржишно послују, да не зависе само од буџета града Пожаревца и инвестиција града, већ да буду конкурентна и на територији Србије, и да буду у стању да аплицирају за инвестиције можда и у другим местима.
    Примедбе су пре свега стигле из месних заједница. Њихови програми се не остварују према плану, бар по оном што се могло чути од одборника. Међутим, било је проблема и око изградње новог вртића, чија је изградња каснила, и где неке ствари нису биле урађене како ваља.
Динамика се може увек испоштовати. Ми смо и сами причали да проценат реализације инвестиционих активности у граду није највиши већ неколико година уназад. У 2014. било је знатно боље. Имали смо одређених проблема са завршетком изградње вртића. Ту не могу да уопштавам и да кажем да је одговорно неко јавно предузеће, или град. У сваком случају имамо појединце који можда не обављају своје задатке на најбољи начин, и ту су чести проблеми. Зато смо и тражили, а и ја сам тражио од директора Дирекције да изврши бољу контролу рада својих стручних служби, запослених, и да се на тај начин подигне ниво пословања овог јавног предузећа. Говорио сам и о проблему да не могу запослени из Дирекције да као физичка лица буду чланови надзорног органа приликом извођења одређених инвестиционих радова где је град инвеститор, а то је управо и случај са изградњом вртића. Ту се град појављује као директни инвеститор, а поједина лица из Дирекције су се појавила у приватном својству као чланови надзорног органа, а са друге стране, Дирекција као предузеће је вршила технички пријем радова. По мени је то очигледан сукоб интереса.
    Шта нам можете рећи о плановима за градску општину Костолац? Када је Пожаревац добио статус града, Костолац је постао градска општина. У Костолцу се налази ПД ТЕ КО Костолац и они се баве термоенергетиком, и живе на другачији начин него што је то случај у Пожаревцу. Њихов буџет зависи од одлуке Скупштине у Пожаревцу, и стално има спорења, као што је то био случај на последњој Скупштини у Костолцу, на којој је усвајан буџет, да градска општина добија премало средстава.
Закон о локалној самоуправи је тачно дефинисао које су надлежности града, а које градске општине. Има размимоилажења о томе да ли постоји могућност да град пренесе већа овлашћења градској општини. Међутим, не могу да се сложим са тиме да град не обезбеђује довољно средстава за Костолац. Урадили смо контролу, и за Костолац је у 2015. години одвојено близу 400 милиона динара. Одборници често гледају само она средства која су пренета и која су обезбеђена само за рад Управе, а не гледају инвестиције које иду директно из Пожаревца, не гледају средства која иду из еколошког фонда. Можда су у праву када се тиче средстава из Фонда за заштиту животне средине, јер су они и најугроженији имајући у виду близину рудника и електране.
    ЈП „Љубичево“, односно ергела је велика вредност за Пожаревац. Ради се о дару кнеза Милоша. Међутим, како видимо, а Ви сте о томе доста причали, јавно предузеће константно има проблеме, велика дуговања, судске спорове који долазе на наплату. Каква је његова будућност, и шта град може учинити за ЈП „Љубичево“, и може ли оно да опстане, а да само град брине о ергели „Љубичево“?
То је дугогодишњи проблем Пожаревца. Проблем је и у самом правном статусу, јер закон о комуналним делатностима не препознаје овакав вид предузећа. ЈП „Љубичево“ би вероватно требало да има статус фонда, задужбине, да буде нека врста установе. Дугови тог предузећа су стварно велики. Локална самоуправа је више пута покушавала да анулира те дугове. Нешто је и спроведено у договору са Владом Србије, али стално пристижу нова дуговања. Међутим, за све има лека, па и за ЈП „Љубичево“, али локална самоуправа треба тачно да дефинише планове, статус тог предузећа и да донесе одговарајуће одлуке да анулира дугове. У питању је и око 300 хектара легата кнеза Милоша, о чему сам и говорио на последњој Скупштини града. Имали смо проблема са легатом, и сада ћемо, како сам навео, све те проблеме усмерити кроз институције, обавестити надлежне органе о проблемима, и надам се да ће и они предузети кораке у решавању тих проблема. У сваком случају, што се тиче функционисања тог јавног предузећа, морамо пре свега да решимо статус тог предузећа у складу са законом и да јасно дефинишемо шта желимо.
    Са чим Скупштина града Пожаревца излази из 2014. и улази у 2015. годину? Шта је приоритет?
Скупштина своју политику пре свега заснива на предлозима извршне власти. Извршна власт је та која диктира инвестиције и развој града. Скупштина доноси одређене планове, као што је на пример то био генерални урбанистички план на претходној седници, и предаје надлежност извршној власти која након тога предузима конкретне мере за њихово спровођење. Суд о раду Скупштине даће грађани и одборници. Ја сам лично задовољан радом, иако смо имали одређених проблема. Лично сам незадовољан тиме што још увек нисмо усвојили нов Пословник о раду Скупштине. Урадили смо нацрт Пословника. Међутим, било је и објективних проблема. Поплаве су пореметиле рад читаве управе, па и Скупштине. Међутим, можда је и добро што нисмо донели Пословник, јер од следеће године имаћемо и електронске седнице Скупштине, што ће захтевати нове промене Пословника. Захваљујући преласку на електронске седнице уштедећемо доста новца, који смо давали на штампање материјала, које је само у прошлој години изнело преко милион динара. Са друге стране, набавка опреме за електронске седнице изнела је нешто мање од три милиона.

31. 12. 2014.
Драгана Деурић, Радио Пожаревац